Generelle opplysninger


Kontakt

Har du spørsmål så er du mere enn velkommen til å kontakte vår kundetjeneste på:

Telefon: +47 64 86 25 50 eller
E-post: shop.no@al-ko.com

Vår kundetjeneste er åpen Mandag-torsdag fra kl. 9:00 til 15:00, og fredag fra kl. 9:00 til 13:00.


Firmaopplysninger
AL-KO Ginge AS NUF
Godsbanegade 20
DK-9700 Brønderslev

MVA: 983 174 833
Telefon: +47 64 86 25 50
E-post: shop.no@al-ko.com


AL-KO Ginge AS NUF eies av:
AL-KO Geräte GmbH
Ichenhauser Straße 14
89359 Kötz
Tyskland
Ust.-IdNr: DE 130842981


I. Generelle vilkår for bestilling i AL-KO Onlineshop

1. Bestilling

For å gjøre et kjøp på www.alko-garden.no gjør du følgende:

Legg til den/de varer du ønsker å bestille i handlekurven, gå til handlekurven og kontroller innholdet. Gå videre til utsjekking for å legge inn bestillingen.

1. Velg om du vil opprette en kundekonto eller om du vil bestille uten å registrere deg. Hvis du allerede har en kundekonto logger du inn på denne.
2. Skriv inn de opplysningene det bes om angående fakturaadresse og velg enten samme eller en alternativ leveringsadresse.
3. Skriv inn evt. alternativ leveringsadresse.
4. Aksepter leveringsmåte og fraktkostnad.
5. Velg betalingsmåte, utfør betaling og fullfør din bestilling.

Du vil alltid få tilsendt en ordrebekreftelse til den e-postadressen du har opplyst ved bestilling.

Du kan se status for din bestilling ved å logge inn i nettbutikken. Hvis du har spørsmål angående din bestilling kan du sende en e-post til shop.no@al-ko.com eller ringe +47 6486 2550.

Skulle en bestilt vare mot formodning være utsolgt, vil du bli kontaktet og evt. innbetaling vil bli refundert. Dette skjer heldigvis veldig sjeldent.

Alle priser er inkl. moms. Prisene er dagspriser, det betyr at dersom du bestiller en vare hvor prisen senere endres, er det alltid den prisen som fremkommer på kjøpstidspunktet som gjelder.

Når du handler med AL-KO Ginge AS inngås avtalene på norsk.

Vi tar forbehold om skrive-, pris- og trykkfeil på hjemmesiden og forbeholder oss retten til å kansellere bestillingen på grunn av trykkfeil, avgifts- og prisendringer, tekniske problemer, leveringssvikt, force majeure, hvis varen ikke er på lager og lignende situasjoner.


2. Betaling

På www.alko-garden.no kan du benytte følgende betalingsmåter:

Betalingskort (BankAxept, Visa og Euro/Mastercard)
Det påløper ingen gebyrer ved betaling med kredittkort. Beløpet trekkes ikke fra din konto før varene sendes fra AL-KO. Vi kan aldri trekke et større beløp enn det du godkjente da du la inn bestillingen. Betaling og annen utveksling av sensitive opplysninger er krypterte og sendes via en SSL-sikret forbindelse. 


PayPal
PayPal tilbyr deg enkel, rask og sikker betaling på Internett. Når du velger PayPal som betalingsmåte, bekrefter du betalingen med det opprettede brukernavnet og passordet.


Forhåndsbetaling
Forhåndsbetaling må skje via bankoverføring til nedenstående konto.

Nordea Bank Norge ASA
Kontonr.: 6003 06 71190

SWIFT: NDEANOKK
IBAN: 6003.06.71190

OBS! Husk å skrive på bestillingsnummeret ditt ved innbetaling via bankoverføring.


3. Frakt og levering

Alle mindre forsendelser sendes med UPS, mens store og tunge forsendelser leveres med Interfjord eller lokale fraktmenn.


Det vil fremkomme et fraktgebyr på kr 135 for bestillinger opp til 1200,-
For bestillinger mellom 1200kr og 3000kr vil gebyret være 225kr
På bestillinger over 3000kr er frakten inkludert i prisen*


*Gjelder ikke bedriftskunder


Hvis du ikke har valgt at varen kan leveres uten kvittering, og du ikke er hjemme for å motta leveringen fra budet/ fraktmannen, tar de varene med i retur. Deretter må du avtale en ny utkjøring direkte med transportøren. Dersom varen må kjøres ut igjen, må du selv dekke fraktkostnadene.

For levering til øyer uten fast broforbindelse kan det tilkomme et frakttillegg. Tillegget varierer avhengig av forsendelsens størrelse og vekt.

Alle varer sendes fra AL-KO´s lager i Danmark. Bestillingen sendes ut senest neste virkedag etter at bestillingen er utført. Leveringstiden er mellom 3-8 virkedager etter avsendelse.


4. Angrerett for forbrukere

Hvis du er forbruker, har du en lovlig angrerett. For dette formålet vil du motta den lovpålagte instruksjonen om følgende krav og konsekvenser av angreretten for forbrukere:

*********************************************************************************************************************************

Hvis du angrer kjøpet (angrerett)

Du har 14 dagers angrerett når du handler hos oss.

Angreretten utløper 14 dager etter den dag du;

a) har mottatt din vare
b) får den siste varen i fysisk besittelse, når det dreier seg om en avtale om flere forskjellige varer som er bestilt i en og samme ordre, og som leveres enkeltvis
c) får det siste partiet, eller den siste delen i fysisk besittelse, når det dreier seg om en avtale om levering av en vare som består av flere partier eller deler

Du må innen 14 dager fra du mottar varen gi oss melding om at du ønsker å angre kjøpet. Meldingen må gis på e-post til shop.no@al-ko.com, eller på telefon +47 64 86 25 50. I meldingen må du gjøre oss tydelig oppmerksom på at du ønsker å benytte din angrerett. Du kan også velge å benytte vårt standard angreskjema og sende det i retur. Skjemaet finner du lenger nede.

Du kan ikke angre ved å bare nekte å motta varen uten samtidig å gi oss tydelig melding om dette.


Retur

Du må sende din ordre i retur til oss uten unødig forsinkelse og senest 14 dager etter at du har meddelt oss at du ønsker å angre kjøpet ditt. Du må selv dekke de direkte utgiftene i forbindelse med tilbakelevering av varen.

Ved retur er du ansvarlig for at varen er pakket forsvarlig inn. Du bærer risikoen for varen fra tidspunktet for varens levering. Visse varer kan i kraft av sin vekt ikke returneres med vanlig post. Dette gjelder alle produkter som veier mer enn 20 kg (f.eks. alle bensingressklippere, hagetraktorer, snøfresere, vedkløyvere)

Varens stand når du sender den i retur

Du hefter for eventuell forringelse av varens verdi som skyldes annen håndtering enn det som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskaper og den måten den fungerer på. Med andre ord – du kan prøve varen på samme måte som hvis du prøvde den i en fysisk butikk.

Hvis varen er prøvet utover det som er beskrevet ovenfor, betrakter vi den som brukt, og det betyr at dersom du angrer kjøpet kun får tilbakebetalt deler eller ingenting av kjøpsbeløpet, avhengig av varens salgsmessige verdi. For å kunne få kjøpsbeløpet tilbake, minus returfrakt, kan du altså gjøre det samme som man kan i en fysisk butikk. Du kan prøve varen, men ikke ta den i faktisk bruk

Tilbakebetaling av kjøpsbeløpet

Hvis du angrer kjøpet, får du naturligvis tilbake det beløpet du har innbetalt til oss, minus en evt.returfrakt. I tilfelle av en verdiforringelse som du hefter for, trekkes dette fra kjøpsbeløpet.

Hvis du benytter deg av angreretten, refunderer vi alle betalinger mottatt fra deg, uten unødig forsinkelse og ikke under noen omstendigheter senere enn 30 dager fra den dato hvor vi har mottatt melding om din beslutning om å angre denne avtalen. Vi utfører en slik tilbakebetaling med samme betalingsmiddel som du benyttet ved den opprinnelige transaksjonen.

Vi kan holde tilbake tilbakebetalingen inntil vi har mottatt varen i retur, med mindre du innen den tid har fremlagt dokumentasjon for å ha returnert den.



*********************************************************************************************************************************

5. Reklamasjonsrett - hvis det er noe galt med varen

AL-KO legger tradisjonelt listen høyt når det gjelder kvalitet og service på sine produkter. Til tross for løpende kontroller kan vi ikke alltid forhindre feil på tekniske produkter. Skulle du ha tekniske spørsmål, hvis leveringen ikke svarer til det du har bestilt, eller har det oppstått en feil eller skade, hjelper vår kundetjeneste deg gjerne videre.


6. Kjøpslovens regler om mangler gjelder ved varekjøp

Når du handler på www.alko-garden.no har du selvfølgelig 24 måneders reklamasjonsrett. Det betyr, at du som utgangspunkt kan få varen reparert, byttet, pengene tilbake eller avslag i prisen, avhengig av den konkrete situasjon.

Det er selvfølgelig et krav at reklamasjonen er berettiget, og at mangelen ikke er oppstått som følge av feilaktig bruk av produktet eller annen skadevoldende adferd.


7. Hvor raskt må jeg reklamere?

Du må reklamere innen ”rimelig tid” etter at du har oppdaget mangelen ved varen. Hvis du reklamerer innen to måneder etter at mangelen er oppdaget, vil reklamasjonen alltid være berettiget.

Er reklamasjonen berettiget, refunderer vi naturligvis dine (rimelige) fraktkostnader.

Varen sendes til:

AL-KO Ginge A/S
Godsbanegade 20
DK-9700 Brønderslev


8. Vi trenger følgende informasjon når du sender varen til oss

Når du returnerer varen, ber vi deg beskrive problemet så detaljert som mulig. Bruk gjerne vårt kontaktskjema. Dette er ikke et krav, men det gjør vår saksbehandling enklere og reduserer ekspedisjonstiden for reklamasjonen. Merk! Vi tar ikke imot pakker sendt som postoppkrav eller lignende.

Husk at varen alltid må sendes tilbake i forsvarlig emballasje, og husk å få kvittering for forsendelsen, så du kan følge din returforsendelse.

Har du ytterligere spørsmål, eller trenger du ytterligere hjelp, står vår kundetjeneste gjerne til rådighet.


Ansvarsfraskrivelse

9. Force Majeure

I tilfelle av offentlige myndigheters inngripen eller forsømmelse, ny lovgivning, arbeidskonflikt, krig eller trussel om krig, større forstyrrelse av den offentlige orden, sabotasje, ekstreme værforhold, brann, eksplosjon, naturkatastrofer, uhell eller andre forhold utenfor AL-KOs kontroll og som AL-KO ikke med rimelighet kan overvinne eller forutse, er AL-KO berettiget til å trekke seg fra sine forpliktelser i henhold til den inngåtte avtalen. I så tilfelle er AL-KO ikke erstatningsansvarlig for eventuelle tap eller skader som dette måtte påføre kunden.

Forbehold om sen levering utenfor AL-KOs kontroll. Er det forsinkelse i levering på grunn av begivenheter utenfor AL-KOs kontroll, er AL-KO ikke ansvarlig for eventuelt tap eller skade som følge av en slik forsinkelse i leveringen. I slike tilfeller er kunden ikke berettiget til erstatning eller annen kompensasjon fra AL-KO, med mindre annet er avtalt mellom AL-KO og kunden eller det finnes bestemmelser som følge av lovgivningen.

Forbehold for prisstigning eller andre kjøpsbarrierer Ved prisstigning eller andre kjøpshindringer som f.eks. manglende tilgang på nødvendige komponenter, hvor AL-KO ikke med rimelighet kan holdes til sine forpliktelser, er AL-KO berettiget til å si opp avtalen. I slike tilfeller er kunden ikke berettiget til erstatning eller annen kompensasjon fra AL-KO.



II. Generelle vilkår for
bedriftskunders bestilling i AL-KO Online Shop

1. Bestilling

For å gjøre et kjøp på www.alko-garden.no gjør du følgende:

Legg til den/de varer du ønsker å bestille i handlekurven, gå til handlekurven og kontroller innholdet. Gå videre til utsjekking for å legge inn bestillingen.

1. Velg om du vil opprette en kundekonto eller om du vil bestille uten å registrere deg. Hvis du allerede har en kundekonto logger du inn på denne.
2. Skriv inn de opplysningene det bes om angående fakturaadresse og velg enten samme eller en alternativ leveringsadresse.
3. Skriv inn evt. alternativ leveringsadresse.
4. Aksepter leveringsmåte og fraktkostnad.
5. Velg betalingsmåte, utfør betaling og fullfør din bestilling.

Du vil alltid få tilsendt en ordrebekreftelse til den e-postadressen du har opplyst ved bestilling.

Du kan se status for din bestilling ved å logge inn i nettbutikken. Hvis du har spørsmål angående din bestilling kan du sende en e-post til shop.no@al-ko.com eller ringe +47 6486 2550.

Skulle en bestilt vare mot formodning være utsolgt, vil du bli kontaktet og evt. innbetaling vil bli refundert. Dette skjer heldigvis veldig sjeldent.

Alle priser er inkl. moms. Prisene er dagspriser, det betyr at dersom du bestiller en vare hvor prisen senere endres, er det alltid den prisen som fremkommer på kjøpstidspunktet som gjelder. Hvis du logger på som B2B kunde, er alle viste priser nettopriser eks. moms.

I tilfelle av online forretning med bedriftskunder forbeholder vi oss retten til å sende fakturaer elektronisk. Ditt samtykke til elektronisk fakturering anses å være gitt hvis du ikke har bedt om en ekstra papirfaktura sendt umiddelbart etter mottakelse av fakturaen. Dette påvirker ikke din rett til å be om papirfaktura når som helst innen de lovbestemte oppbevaringsperioder som gjelder for fakturaer. 

Når du handler med AL-KO Ginge AS inngås avtalene på norsk.


2. Betaling

På www.alko-garden.no kan du benytte følgende betalingsmåter:

Betalingskort (BankAxept, Visa og Euro/Mastercard)
Det påløper ingen gebyrer ved betaling med kredittkort. Beløpet trekkes ikke fra din konto før varene sendes fra AL-KO. Vi kan aldri trekke et større beløp enn det du godkjente da du la inn bestillingen. Betaling og annen utveksling av sensitive opplysninger er krypterte og sendes via en SSL-sikret forbindelse. 

PayPal
PayPal tilbyr deg enkel, rask og sikker betaling på Internett. Når du velger PayPal som betalingsmåte, bekrefter du betalingen med det opprettede brukernavnet og passordet.

Forhåndsbetaling
Forhåndsbetaling må skje via bankoverføring til nedenstående konto.

Nordea Bank Norge ASA
Kontonr.: 6003 06 71190

SWIFT: NDEANOKK
IBAN: 6003.06.71190

OBS! Husk å skrive på bestillingsnummeret ditt ved innbetaling via bankoverføring.

Betaling for registrerte B2B kunder
Hvis du er registrert kunde hos AL-KO Ginge A/S, kan du velge å motta en faktura og betale ut fra vilkårene som er beskrevet på fakturaen. Vilkårene vil være i samsvar med din handelsavtale med AL-KO Ginge A/S.


3. Frakt og levering

Fraktomkostninger i henhold til gjeldende handelsavtale.

AL-KO Ginge A/S tar et bestillingsgebyr på 25 NOK pr bestilling.

For levering til øyer uten fast broforbindelse kan det tilkomme et frakttillegg. Tillegget varierer avhengig av forsendelsens størrelse og vekt.

Alle varer sendes fra AL-KO´s lager i Danmark. Vi tilstreber å sende bestillingen senest neste virkedag etter at bestillingen er utført. Leveringstiden er mellom 3-8 virkedager etter avsendelse.

Alle fraktpriser er eks mva.


Ansvarsfraskrivelse

4. Force Majeure

I tilfelle av offentlige myndigheters inngripen eller forsømmelse, ny lovgivning, arbeidskonflikt, krig eller trussel om krig, større forstyrrelse av den offentlige orden, sabotasje, ekstreme værforhold, brann, eksplosjon, naturkatastrofer, uhell eller andre forhold utenfor AL-KOs kontroll og som AL-KO ikke med rimelighet kan overvinne eller forutse, er AL-KO berettiget til å trekke seg fra sine forpliktelser i henhold til den inngåtte avtalen. I så tilfelle er AL-KO ikke erstatningsansvarlig for eventuelle tap eller skader som dette måtte påføre kunden.

Forbehold om sen levering utenfor AL-KOs kontroll. Er det forsinkelse i levering på grunn av begivenheter utenfor AL-KOs kontroll, er AL-KO ikke ansvarlig for eventuelt tap eller skade som følge av en slik forsinkelse i leveringen. I slike tilfeller er kunden ikke berettiget til erstatning eller annen kompensasjon fra AL-KO, med mindre annet er avtalt mellom AL-KO og kunden eller det finnes bestemmelser som følge av lovgivningen.

Forbehold for prisstigning eller andre kjøpsbarrierer Ved prisstigning eller andre kjøpshindringer som f.eks. manglende tilgang på nødvendige komponenter, hvor AL-KO ikke med rimelighet kan holdes til sine forpliktelser, er AL-KO berettiget til å si opp avtalen. I slike tilfeller er kunden ikke berettiget til erstatning eller annen kompensasjon fra AL-KO.


Liker du cookies?

AL-KO Geräte GmbH og våre partnere trenger ditt samtykke (klikk på "Jeg godkjenner.") for å lagre "cookies" (informasjonskapler) på enheten din (individuell informasjon som IP-adresse, bruker-ID, nettleserinformasjon) for å personliggjøre annonser og innhold, måle effektivitet, og få kunnskap om publikum og produktutvikling. Mer informasjon om samtykke- og innstillingsalternativer er tilgjengelig her. Du kan når som helst trekke tilbake samtykket ditt ved å klikke på "Avvis informasjonskapsler" på nettstedet vårt.

Databeskyttelse

AL-KO Geräte GmbH samarbeider med partnere som behandler data hentet fra enheten din (sporing av data) for egne formål (for eksempel å lage profiler) / for tredjepartsformål. Av denne grunn trenger vi ditt samtykke til innsamling og videre behandling av disse sporingsdataene. Sporingsdata samles bare når du klikker på "Jeg er enig" -knappen som er angitt på banneret. Partnerne er følgende selskaper: Facebook Ireland Limited, Google Inc., Microsoft Ireland Operations Limited, Outbrain Inc., Criteo SA, The Rocket Science Group LLC.

Ytterligere informasjon om disse partnernes databehandling finner du i personvernerklæringen. Informasjonen er også tilgjengelig via en lenke i banneret.