Reklamasjonsrett - hvis det er noe galt med varen

AL-KO legger tradisjonelt listen høyt når det gjelder kvalitet og service på våre produkter. Til tross for løpende kontroller kan vi ikke alltid forhindre feil på tekniske produkter. Skulle du ha tekniske spørsmål, hvis leveringen ikke svarer til det du har bestilt, eller har det oppstått en feil eller skade, hjelper vår kundetjeneste deg gjerne videre.


Kjøpslovens regler om mangler gjelder ved varekjøp

Når du handler på https://www.al-ko.com/shop/no/ har du selvfølgelig 24 måneders reklamasjonsrett. Det betyr at du som utgangspunkt kan få varen reparert, byttet, pengene tilbake eller avslag i prisen, avhengig av den konkrete situasjon.

Det er selvfølgelig et krav at reklamasjonen er berettiget, og at mangelen ikke er oppstått som følge av feilaktig bruk av produktet eller annen skadevoldende adferd.


Retten til å klage gjelder bare for:

  • Overholdelse av instruksjonene i bruksanvisningen
  • Passende håndtering
  • Bruk av originale reservedeler 


Retten til å klage omfatter ikke:

  • Feil eller skade direkte eller indirekte forårsaket av feil betjening, misbruk, manglende vedlikehold, feil forberedelse, modifikasjoner av produktet, skade på grunn av overbelastning, bruk med feil nettspenning, feil drivstoff, feil type eller mengde motorolje og fall eller støt
  • Åpnede eller (delvis) demonterte produkter med ikke-originale reservedeler og / eller ved manuelle forsøk på reparasjon og / eller tekniske modifikasjoner.
  • Tilbehør, reservedeler og slitedeler samt enkeltkomponenter og tilbehør som allerede er unntatt fra de generelle AL-KO-garantibestemmelsene.


Retten til å klage dekker ikke:

  • Batterier
  • Lakkskader forårsaket av normal slitasje
  • Slitasjedeler merket med reservedelslisten (PDF-deler) med ramme (xxx xxx (x))
  • Forbrenningsmotorer fra produsenter av eksterne motorer (underlagt spesielle garantibestemmelser fastsatt av den aktuelle motorprodusenten)

Reklamasjonsretten er ikke gjeldene ved næringskjøp eller der varen blir benyttet i næringsvirksomhet.

Ved næringskjøp settes reklamasjontiden lik produsentens garanti.


Hvor raskt må jeg sende inn klagen?

Du må reklamere innen ”rimelig tid” etter at du har oppdaget mangelen ved varen. Hvis du reklamerer innen to måneder etter at mangelen er oppdaget, vil reklamasjonen alltid være berettiget.

Er reklamasjonen berettiget, refunderer vi naturligvis dine (rimelige) fraktkostnader.

Varen sendes til:

  • AL-KO Ginge AS NUF
  • Godsbanegade 20
  • DK-9700 Brønderslev

  • Vi trenger følgende informasjon når du sender varen til oss

    Når du returnerer varen, ber vi deg beskrive problemet så detaljert som mulig. Bruk gjerne vårt kontaktskjema. Dette er ikke et krav, men det gjør vår saksbehandling enklere og reduserer ekspedisjonstiden for reklamasjonen. Merk! Vi tar ikke imot pakker sendt som postoppkrav eller lignende.

    Husk at varen alltid må sendes tilbake i forsvarlig emballasje, og husk å få kvittering for forsendelsen, så du kan følge din returforsendelse.

    Har du ytterligere spørsmål, eller trenger du ytterligere hjelp, står vår kundetjeneste gjerne til rådighet.